Witajcie na moim forum. Czujcie się tutaj swobodnie.
Niedawno BMW ogłosiło zaprzestanie produkcji swojej linii cruiserów, skutkiem czego, jak samo stwierdziło, pozbawiło motocykla Agenta 007. Zresztą sam James Bond jest już pierwszym kandydatem do przejścia na emeryturę. Najwyższa więc pora rozejrzeć się za równie doskonałymi następcami. Tyle że tym razem rekrutacja będzie przeprowadzona w cyklu odwrotnym - najpierw powstał nowy sprzęt, teraz poszukuje się agenta, który bestię okiełzna.
Jak dotąd każdy, kto tylko zobaczył nowe BMW K 1200 R, pocił się obficie i prosił swoich zwierzchników o dodatkowe szkolenie, zanim w ogóle dotknie ten motocykl. Był tylko taki jeden, który udając twardziela spytał „A ile to ma mocy?” - roześmiał się słysząc w odpowiedzi „120”, ale zaraz przeprosił i wyszedł, gdy odpowiadający uściślił, że chodzi o kW. Koni mechanicznych ma ponad 160. I można się tego spodziewać patrząc na szczelnie wypełniony przedział silnikowy. Właściwie cała sylwetka jest uosobieniem, a właściwie umaszynieniem, mocy i nowoczesności, choć motocykl waży tylko 237 kg. Stosunek mocy do masy 0,67 KM na 1 kg czyni go najmocniejszym nakedem świata.
Rozwiązania techniczne wykorzystane w K 1200 R pochodzą ze sportowego modelu K 1200 S. Napęd, układ jezdny i hamulcowy oraz sieć pokładowa zostały przeniesione z K 1200 S w lekko zmodyfikowanej formie.
Na wzór K 1200 S, wąski i kompaktowy cztero-cylindrowy silnik rzędowy K 1200 R ma pojemność 1157 cm3. Również skrzynia biegów została zaczerpnięta z K 1200 S w zupełnie niezmienionej formie. Przy stosunku 2,91:1 (zamiast 2,82:1, jak to było w K 1200 S) przełożenie napędu tego motocykla dostosowano do niższych prędkości maksymalnych przy wyższym współczynniku oporu powietrza. Prędkość maksymalna określona jest jako „powyżej 200 km/h” i lepiej próbować ją przekroczyć z zamontowaną z przodu większą owiewką, dostępną w opcji. Natomiast wartość przyspieszenia od 0-100 km/h mówi wszystko: 2,9 s.
W układzie jezdnym wprowadzono nieliczne zmiany: zawieszenie przedniego koła Duolever jest bardziej pochyłe (0,4°), zmieniając kąt skrętu koła do 61°, co poskutkowało lepszym prowadzeniem się pojazdu, szczególnie przy niskich prędkościach.
Za dodatkową opłatą nabyć można stworzoną przez BMW Motorrad opcję elektronicznej regulacji układu jezdnego (ESA). Ta światowa innowacja, wprowadzona po raz pierwszy do modelu K 1200 S, pozwala kierowcy z łatwością dostosować napięcie wstępne sprężyny i poziom amortyzacji za pomocą jednego przycisku na kierownicy.
System ESA różnicuje stopień dobicia amortyzatora przedniego koła, jak również stopnie dobicia i odbicia amortyzacji koła tylnego. W czasie postoju kierowca ma też możliwość elektrohydraulicznej regulacji napięcia wstępnego sprężyny tylnego koła stosownie do oddziałującego obciążenia.
K 1200 R wyposażony jest w układ hamulcowy EVO BMW, wykorzystywany również w innych motocyklach serii K oraz w modelach z silnikiem typu bokser. Dodatkowo płatną, ale ciekawą opcją, jest doposażenie układu hamulcowego EVO w hamulce z ABS w sportowej wersji pół zintegrowanej, w której po naciśnięciu dźwigni hamulca ręcznego następuje aktywacja obu hamulców (na kole przednim i tylnym), podczas gdy hamulec nożny działa wyłącznie na koło tylne.
Zbiornik paliwa K 1200 R o pojemności 19 litrów (łącznie z 4 litrami rezerwy) zbudowany jest z lekkiego, wytrzymałego tworzywa sztucznego. Ogólna koncepcja pojazdu pozwala na zwężenie zbiornika paliwa w okolicach siedzenia kierowcy, które zostało jeszcze bardziej zwężone w porównaniu do K 1200 S. Idealna wysokość geometryczna siedzenia wynosi 820 milimetrów (długość krokowa 1810 milimetrów). Obniżone siedzenie, dostępne nieodpłatnie jako opcja, mierzy 790 milimetrów na wysokość i ma długość krokową 1750 milimetrów.
BMW K1200R sprawdza się najlepiej na drogach miejskich i w okolicy miasta, ale może być także wykorzystywany do turystyki. Dlatego, oprócz wspomnianej wyższej, większej przedniej szyby, dostępne są specjalne kufry boczne, wykonane z solidnych tkanin i materiałów i wtapiające się w sylwetkę motocykla, których montaż albo demontaż trwa dosłownie kilka sekund.
Pozostałe opcje wyposażenia typowe dla misji wywiadowczych są tajemnicą, którą pozna kandydat na tyle odważny i sprytny, żeby dosiąść tej maszyny, której wprowadzenie do akcji zaplanowano na lato 2005 r. Już w maju natomiast rozpocznie się seria szkoleń dla rekrutów w formie wyścigów BMW Motorrad Power Cup na motocyklach skonstruowanych w oparciu o K 1200 R. Wzorem Boxer Cup również i te zawody odbywać się będą w weekendy podczas Moto GP.
Zródło: http://www.motoforum.pl/Magazyn/200510/k1200r.html
Offline